رئیس بخش: دکتر ماهیار صدیقی،متخصص بیهوشی ومراقبت های ویژه  

سرپرستاربخش:تهمینه رحمانی،کارشناس پرستاری

منشی:الهام علی محمدی
 
کادر پرستاری:25 کارشناس پرستاری ،1بهیار


 تعداد نیروی خدماتی:7نفر نیروی خدماتی ( 4 نفر مرد و 3 نفر زن )


تعداد تخت :11تخت فعال    
نحوه تماس با بخش:
شماره تلفن بیمارستان 2 الی  33332930-028
شماره داخلی بخش230.231
ساعات ملاقات 2.5 الی 3.5 بعد از ظهر ( از پشت پنجره ) لازم به ذکر است که فقط یک نفر از بستگان درجه اول میتواند با بیمار ملاقات داشته باشد.


امکانات و تجهیزات بخش

الکتروشوک،EKG، مانیتورینگ، ساکشن، ونتیلاتور، دراگر، آچیوا، پمپ سرنگ، نبو لایزر، پالس اکسی متری انگشتی، رادیوگرافی پرتابل، ونتیلاتور  رسمد

شرح وظایف تخصصی پرستار در بخش مراقبت های ویژه عمومی (ICU)

 

1-     پذیرش و تحویل بیمار و مدارک بیمار .

2-   مانیتورینگ کامل سیستم های حیاتی بیمار شامل علایم حیاتی ، قلب – تنفس – اعصاب مرکزی و محیطی ،
ثبت آنها و گزارش موارد غیر طبیعی .

3-     انجام معاینات فیزیکی لازم ، ثبت آن ها و گزارش موارد غیر طبیعی .

4-     تعیین سطح هوشیاری و بررسی GCS  .

5-     حفظ و مراقبت درست از راه هوایی ، تهویه ، اکسیژناسیون و انجام اینتوباسیون در موارد ضروری .

6-      آموزش و تشویق مددجو به سرفه و تنفس عمیق .

7-     اتصال آرترلاین ( راه شریانی ) بیمار به وسایل مربوطه .

8-     گرفتن نمونه خون شریانی و سایر ترشحات بدن طبق نظر پزشک .

9-     بررسی آزمایشات روتین بخش مربوطه و گزارش موارد ضروری به پزشک .

10- برنامه ریزی ، اجرا و ارزیابی برنامه مراقبت کامل از پوست .

11- مراقبت از مددجویان دچار اختلالات حسی – حرکتی به منظور تشخیص و پیشگیری از عوارض بی حرکتی .

12- بررسی مددجو در نحوه استفاده از وسایل مصنوعی ، پروتزها و کمکی .

13- تنظیم و کنترل عملکرد وسایل و تجهیزات پزشکی مورد استفاده جهت بیمار .

14- همکاری با تیم درمان در انجام فرآیندهای تشخیصی ، درمانی و توانبخشی .

15- انجام فرایند تغذیه مددجو از طریق لوله های گوارشی و T.P.N .

16-  تنظیم و کنترل پارامترهای دستگاه ونتیلاتور با توجه به وضعیت تنفسی مددجو .

17- اجرای اصول مراقبت و همکاری در جداسازی بیمار از ونتیلاتور .

18- خارج کردن لوله تراشه – با نظر پزشک ، انجام اکسیژن درمانی با توجه به شرایط مددجو .

19- مانیتورینگ قلب ، تشخیص دیس ریتمی های مختلف ، اطلاع به پزشک در صورت لزوم و انجام اقدامات فوری در صورت بروز دیس ریتمی های خطرناک .

20- تنظیم و به کار گیری دستگاه D.C  شوک در موارد ضروری .

21- انجام حمایت های روانشناختی از بیماران و خانواده بیمار .

22- انجام ساکشن ترشحات راه های هوایی از طریق دهانی و nasotracheal  osotracheal ، لوله تراشه تراکیاستومی .

23- تعیین نیازهای آموزشی و مشاوره با بیمار و خانواده بیمار و ارائه آموزش های لازم در مراقبت از خود ( (self care .

24- ارزیابی عملکرد LABP ;NGT; chest tube  سوند فولی ، پیس میکر ، لوله تراشه و انواع درن ها و ثبت
و گزارش موارد غیر طبیعی .

25- کنترل فشار ورید مرکزی (C.V.P )  ، و برقراری میزان جریان داروهای مورد نیاز با توجه به تجویز پزشک .

26-  انجام اقدامات ضروری به منظور پیشگیری از عفونت های بیمارستانی ( آموزش و پژوهش ) .

27- آرامش سازی محیطی فیزیکی ، کنترل دما و نور ، سر و صدای محیط و سایر عوامل محیطی و تامین شرایط استراحت به آرامش بیمار .

28- تنظیم میزان محرکهای حسی به منظور تقویت حسی بیمار .

29- انجام مراقبت های پرستاری ویژه به هنگام بروز اختلالات شعوری همچون هذیان – توهم – بی قراری حرکتی .

30- ثبت دقیق و گزارش کلیه اقدامات انجام شده .

تذکر :

1-     همکاری با پزشک در انجام اینتوباسیون و در موارد ضروری توسط پرستاری که دوره اینتوباسیون و
CPR  را گذرانده باشد .

2-     شامل DC  شوک و تزریق داروهای اینوتروپ مثبت ( آدرنالین - آتروپین - دوبوتامین ) .
 

شرح وظایف عمومی کارشناس پرستاری

1-   جلب اعتماد و اطمینان مددجو ( فرد ، خانواده و جامعه ) و برقراری ارتباط حرفه ای موثر ( آشنا سازی با محیط ، معرفی خود و همکاران به مددجو ، پاسخ صحیح به سوالات ، در خواست ها و مشکلات با دادن اختیار به وی با بکارگیری مهارت های کلامی و غیرکلامی و در نظر گرفتن تفاوت های فردی مددجویان ) ، تلاش در ایجاد
محیطی امن و حفظ استقلال و کیفیت زندگی و سلامت مددجو .

2-     بررسی ، شناخت و کسب اطلاعات از وضعیت سلامت مددجو و ثبت در پرونده .

3-     تعیین ، ثبت مشکلات ، نیازهای بهداشتی مددجو و تشخیص پرستاری مبتنی بر دانش ، مهارت و پژوهش .

4-     برنامه ریزی اقدامات مراقبتی بر اساس اهداف و اولویت ها و ثبت آن در پرونده .

5-     مشارکت و همکاری با پزشک در انجام معاینات و نظارت بر فعالیت های تیم پیراپزشکی .

6-      انجام اقدامات مراقبتی بر اساس استاندارد های خدمات پرستاری و ثبت و پیگیری آن ، با توجه به :

الف : نیازهای جسمی :

-         تامین بهداشت فردی (پوست ، مو ، دهان و ..........) .

-         خواب ، استراحت و آسایش .

-         تغذیه : تعیین نیازهای تغذیه ای و رژیم غذایی بیمار ، سوند گذاری معده (NGT) ، گاواژ و انجام مراقبت های لازم .

-     تامین نیازهای دفعی بیمار ، کنترل و ارزیابی عملکرد سیستم ادراری و گوارشی ، سوند گذاری مثانه ، شست
و شوی مثانه ، مراقبت از سوند و درن ها ، لاواژ ، مراقبت از کلستومی و انوع تنقیه .

-         تنفس ( تمرینات تنفسی ، اکسیژن رسانی ، ساکشن ، مراقبت از لوله تراشه و تراکتوستومی ) .

-         گردش خون ( کنترل علایم حیاتی ) .

-     نظارت بر ایجاد حداکثر تحریک در بیمار ( حرکت در تخت ، انتقال به صندلی ، تغییر وضعیت ، انجام حرکات
فعال و غیر فعال ، بکارگیری از وسایل کمک حرکتی ).

-         تعادل آب الکترولیت ها ( کنترل جذب و دفع ، بررسی و حفظ تعادل الکترولیتی ، توزین روزانه )

-         مراقبت از سیستم پوستی ( مراقبت از پوست و مخاط ، مراقبت از انواع زخم ها ، کشیدن بخیه ها) .

-         مراقبت از سیستم عصبی ( کنترل سطح هوشیاری بیمار و کنترل تحریکات محیطی مناسب ) .

-     حفظ و ارتقاء کیفیت زندگی و خودکفایی در فعالیت های روزمره زندگی با مشارک تیم توانبخشی ، اعتلای مفهوم خود در بیمار ، تطابق روانی ، اجتماعی مددجو ( تشویق بیمار به شرکت فعال تر در تصمیم گیری های درمانی
خود و ..........) ایجاد محیط مناسب جهت تامین نیازهای معنوی و مذهبی مددجو – دفاع از حقوق مددجو بر
اساس منشور حقوق بیمار .

ب : انجام مر اقبت های تشخیصی ، درمانی تجویز شده در موارد زیر :

دادن داروهای خوارکی ، واژینال ، رکتال ، تزریقی ( جلدی ، زیر جلدی ، وریدی ، عضلانی و واکسیناسیون ) ، مایعات وریدی ، تزریق خون و فرآورده های آن ، کنترل اثر درمان و پیش گیری از عوارض جانبی آنها ، تغذیه کامل وریدی - انجام ECG - انجام EEG - گذاشتن سوند فولی ، گذاشتن سوند معده (NGT) ، گچ گیری ، آتل گیری ،
کشـــــش پوستی ، بخیه لایه اول پوســــت ، برقراری خط وریدی IV  Line) ( .

ج: انجام اقدامات اولیه احیاء قلبی ریوی تا حضور تیم احیاء .

ه – ارائه اقدامات پرستاری در انتقال بیمار از بخش به بخش دیگر و ارائه گزارشات مربوطه .

7-     ارزشیابی نتایج ارائه شده به مددجو و در صورت لزوم بررسی و برنامه ریزی مجدد به منظور ارائه
مراقبت های لازم .

8-     ارائه اقدامات پرستاری جهت کنترل درد .

9-     شرکت در تیم بحران و اجرای وظایف محوله از پیش تعیین شده در موقعیت ها و حوادث غیر مترقبه .

10- اقدامات مناسب در جهت تامین ایمنی بیمار یا مددجو و پیشگیری از حوادث احتمالی .

11- سرپرستی و نظارت مستمر بر حسن اجرای اقدامات مراقبتی توسط سایر اعضای گروه پرستاری .

12- بررسی نیازهای آموزشی ،تعیین سطح انگیزش ، توسعه برنامه های آموزشی ، اجرای آموزش و ارزیابی یادگیری در مددجو ، خانواده و جامعه به منظور تامین ، حفظ و ارتقاء سطح سلامت .

13- ارائه اقدامات پرستاری قبل و بعد از عمل .

14- راهنمایی و مشاوره با مددجو ، در صورت لزوم ارجاع به سایر منابع تخصصی ، حمایتی و اجتماعی .

15- آماده سازی مددجو ترخیص .

16-  پی گیری و ارائه خدمات پرستاری و اقدامات مراقبتی در منزل پس از ترخیص با هماهنگی مرکز درمانی .

17- انجام اقدامات ضروری به منظور پیشگیری از عفونت ها ( آموزش و پژوهش) .

18- همکاری با گروه بهداشتی جهت رفع مشکلات محیطی ، حفاظتی و خدماتی با استفاده از همفکری و
همیاری و مشارکت جامعه (فرد ، خانواده ، گروه ، مدرسه ، کارخانه و ..........) و پیگیری آن ها .

19- شرکت در دوره های آموزشی و همکاری در برنامه ریزی آموزشی – پژوهشی ( آموزش ضمن خدمت ،
باز آموزی ها ، آموزش دانشجویان پرستاری و سایر اعضای گروه بهداشتی درمانی ، همکاری در انجام
پژوهش های مورد نیاز در جهت اعتلای خدمات پرستاری .......) .

20- مشارکت در ارائه خط مشی های مراقبتی و بهداشتی و توانبخشی در جهت بهبود مداوم کیفیت خدمات .

21- مراقبت از بیمار در حال احتضار و خانواده بیمار و نظارت بر امر مراقبت از جسد مطابق موازین شرعی .

22- تحویل بخش از پرسنل شیفت قبل و به پرسنل شیفت بعد بر بالین بیماران و گزارش اقدامات انجام شده .

23- شرکت و همراهی با پزشکان در ویزیت بیماران ، گزارش و اقدامات انجام شده ، مشاهدات و پاسخ های
بیمار جهـــت تعیین خط مشی درمانی مناسب از سوی تیم پزشکی .

24- ثبت کلیه اقدامات انجام شده .

 

 


6.1.9.0
گروه دورانV6.1.9.0